SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-ENBİYA

<< 1373 >>

DEVAM: 7. YE'CVC VE ME'CUC KISSASI

 

حدثني إسحاق بن نصر: حدثنا أبو أسامة، عن الأعمش: حدثنا أبو صالح، عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه،  عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (يقول الله تعالى: يا آدم، فيقول: لبيك وسعديك، والخير في يديك، فيقول: أخرج بعث النار، قال: وما بعث النار؟ قال: من كل ألف تسعمائة وتسعة وتسعين، فعنده يشيب الصغير، وتضع كل ذات حمل حملها، وترى الناس سكارى وما هم بسكارى، ولكن عذاب الله شديد). قالوا: يا رسول الله، وأينا ذلك الواحد؟ قال: (أبشروا، فإن منكم رجلا ومن يأجوج ومأجوج ألفا. ثم قال: والذي نفسي بيده، إني أرجو أن تكونوا ربع أهل الجنة). فكبرنا، فقال: (أرجو أن تكونوا ثلث أهل الجنة). فكبرنا، فقال: (أرجو أن تكونوا نصف أهل الجنة). فكبرنا، فقال: (ما أنتم في الناس إلا كالشعرة السوداء في جلد ثور أبيض، أو كشعرة بيضاء في جلد ثور أسود).

 

[-3348-] Ebu Said el-Hudri r.a.'dan rivayete göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu: "Yüce Allah: Ey Adem diye buyuracak. Adem: Buyur Allah'ım, huzurundayım. Hayır yalnız senin elindedir, diyecek.

 

Cehennem ateşi kafilesini çıkar diyecek. Adem: Cehennem kafilesi ne demek, diye soracak. Yüce Allah şöyle buyuracak: Her bin'den dokuz yüz doksandokuz kişi. İşte o vakit küçük olanın saçları ağaracak.

 

"Her hamile yükünü bırakacak. Sen insanları sarhoş göreceksin. Halbuki onlar sarhoş değildirler, fakat Allah'ın azabı pek şiddetlidir. " [Hac, 2] Ashab: Ey Allah'ın Resulü, dediler. Bu (binde bir olan o) tek kişiler arasına hangimiz girebilir ki? Şöyle buyurdu: Müjdeler olsun! Sizden bir kişi, Ye'cuc ile Me'cuc'den bin kişi. Daha sonra şöyle buyurdu: Nefsim elinde olan'a yemin ederim ki, ben sizin cennetliklerin dörtte biri olacağınızı ümit ediyorum. Biz tekbir getirdik. Bu sefer: Ben sizin cennetliklerin üçte biri olacağınızı ümit ediyorum, diye buyurdu. Biz yine tekbir getirdik. Bu sefer: Ben sizin cennetliklerin yarısı olacağınızı ümit ediyorum, dedi. Biz yine tekbir getirdik. Şöyle buyurdu: Sizler (sayınız itibariyle) insanlar arasında ancak beyaz bir öküzün derisindeki siyah bir kıl'a yahut da siyah bir öküzün derisindeki beyaz bir kıl'a benzersiniz. "

 

Tekrar: 4741, 6530, 7483

 

 

AÇIKLAMA:     Yüce Allah'ın: "Sana Zulkarneyn'i de soruyorlar. .. O da bir yol tuttu. "[Kehf, 83-86] başlığı ile Musannıf Buhari'nin, Zulkarneyn'i İbrahim'den önce sözkonusu etmesi Zulkarneyn'in Yunanlı İskender olduğunu iddia edenlerin görüşlerini zayıf bulduğuna işaret etmektedir. Çünkü İskender, İsa aleyhisselam'ın dönemine yakın bir zamanda yaşamıştır. İbrahim ile İsa dönemleri arasında ise ikibin yıldan daha fazla bir zaman vardır. Kuwetli gördüğümüz görüşe göre zaman itibariyle sonradan gelen İskender'e Zulkarneyn lakabının verilmesi, imparatorluğunun genişliği ve pek çok ülkeyi emri altına alması dolayısı ile daha önce gelmiş bulunan İskender'e benzetilmek suretiyle olmuştur. Yahut da o Farsları yenik düşürüp, onların krallarını öldürünce Rum ve Fars gibi iki geniş ülkenin krallığını elde etmiş olduğundan ona "Zulkarneyn" lakabı verilmiştir. Gerçek olan ise yüce Allah'ın Kur'an-ı Kerim'de bize haberini anlattığı Zulkarneyn'in zaman itibariyle önce olduğudur.

 

Zulkarneyn hakkında görüş ayrılığı vardır. Daha önce geçtiği üzere onun bir Nebi olduğu söylenmiştir. Bu aynı zamanda Abdullah b. Amr b. el-As 'dan da rivayet edilmiştir. Kur'an'ın zahir (açık) ifadeleri de bunu göstermektedir.

 

Bundan sonra Musannıf, bu başlıkta mutsıl senedli üç hadis zikretmektedir:

 

Birincisi Cahş kızı Zeyneb'in, Ye'cuc ile Me'cuc'un seddi ile alakalıdır. İleride buna dair yeterli açıklamalar Fiten bölümünün sonlarında gelecektir.

 

İkinci hadis Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği ona yakın muhsar bir hadistir. O da orada gelecektir.

 

Üçüncüleri ise Ebu Said'in cehenneme gönderilecek kafile ile alakalı hadisidir. Ona dair açıklamalar da Rikaak bölümünün sonlarında gelecektir. (2530 nolu hadis)

 

Bu başlıkta bu hadisin zikredilmesinden kasıt Ye'cuc ile Me'cuc'un sözkonusu edilmesi, onların çokluklarına işaret ve bu ümmetin onlara oranının yaklaşık binde bir kadar olduğu, onların da -farklı kanaatte olanların görüşlerini reddetmek üzere- Adem'in zürriyetinden olduklarıdır.